.i’m on my way to the future.

Monday, May 10, 2010

~mak! selamat hari2.. :)

madam azizah sharif..!
selamat hari ibu yaww! :)
saye sayang anda.

hot mom ever..ahakz

jarang amek pic ngan mak..

another candid :)

being a mother is not a simple thing that only can be said by the tongue...
no words can describe how big their passionate and patience to face everything just to get the best for their life and also for their children...

mak saye hebat! anda tahu kenape..? tidak! anda tidak tahu..anda yang menilai ibu,mama,mak,umi anda sendiri...jadi anda harus tahu kehebatan mereka,sejauh mane pengorbanan mereka..yeah! anda sendiri.bukan saye.jiran saye mahupun jiran kpd jiran saye...

i will always keep this words in my mind for the whole life...''seorang ibu mampu membesarkan 10 org anak...tapi 10 org anak belum tentu dapat membela dan menjaga seorang ibu ini...''

i bear this on my mind sbb i have 10 sibling..sepanjang aku hidup da hampir 19 tahun ni x pernah aku dgr mak mengungkit titik peluh die..apetah lagi merungut nak mmbesarkan kami semua..so i've promise to myself..i will take care of her no matter what happen.tak dinafikan antare sibling yg lain akula yg paling payah nak besarkan..compare to anak pompuan yg lainla..dr kecik da suke melawan,keras kepale,degil x dengar ckp.dan aku jugakla yg selalu kene rotan.yes me! bile kene rotan slalu bile kene marah aku mmberontak.tunjuk ego.tak nak tegurla konon.seperti tidak memerlukan die lg..teruk kan aku..marah tande syg kan? tindakan m'berontak aku tu mak x layan pun..malah mak slalu buat2 mcm x de pape yg berlaku.tibe2 mintak tlg itu dan ini.sedangkan ati aku tgh geram..hebatkan? x dpt aku bygkan kalo mak pun da x nak ckp ngan aku da..kelamla dunieku..tak sangke betape tabahnyer ati mak aku melayan kerenah aku yg degil.walaupun slalu wat hal mak x penah benci anak2 die..seberat-berat hukuman yg aku slalu terima jauh di sudut hati aku tau mesti ade sebab kenape aku dihukum..dan sekarang baru aku mengerti..mengerti peranan dan tanggungjawab yg dipikul seorang ibu.sbb sepanjang cuti ni aku la yg buat sume keje2 umah.mak balik slalu ptg.kdg2 x sempat mkn mak tertido depan tv.mlm mule mengadap keje2 sekolah.aku da berjanji kt diri ni kali ni biar mak x pyh buat ape2 pun.ape gune aku di rumah kalo mak still buat keje2 tu kan? tp kadang2 mak buat jugak.kalo aku lambat basuh baju.lambat sidai baju ke basuh pggan ke mak buat je. tapi aku tak? mesti aku melenting, jerit mcm org gile bile adik aku buat sepah.x letak pggan kt sinki atau lambat buat ape yg aku suruh. tp mak x mcm tu pun.mak tak terlebih emosi mcm aku, @#$%&! teruk gile aku!!

kalo kite jatuh sakit siape org p'tame yg kte mengadu..ambik berat? jiran kita kah..? tidak kan...ibu kita jugak..tp bile die sakit.batuk,demam or anything ade die bgtau kte..? kalo tanye pun mesti mak jawab x de pape.mak sihat je nih.bayangkan time demam pelentung (chicken pox). abg n kakak2 sume kene serentak.mak x jemu pun layan kerenah diorg.depe ngadu sakit.mak sapukan ubat klinik bg sejuk.mak masak nasi kanji ayah pulak kait buah kelape blakang umah bg minum air kelape.lepas tu second round adik2 pulak kene serentak.aku yg last sekali.nasib baik aku x teruk mcm diorg.antibodi kuat sikit kut.konon! ahah.time kasih utk semua itu mak.

teringat moment kt kuantan..penah sebulan x balik.rase rindu gile.aku menangis.yes! aku mmg mudah menangis kalo rindu seseorg.time tu hari2 telefon umah sampai mak da x larat nak angkat.asek2 org yg same je kol.mesti suruh adik angkat.bile dpt dgr suare pun jadila, ati ni da cukup tenang.kuase tuhan ajaib kan? sepanjang cuti ni setiap ujung minggu mesti mak nak tau ade sape balik x..kakak or abg aku ker.tu tande mak rindu mereka.bile semua balik rumah makla paling excited.ajak ayah pegi pasaraya nak beli itu ini nak masak best dan makan besar mcm sambut hari jadi tu..mak x penah biarkan kami kelaparan.mase kecik org ejek aku gemuk,badak la.mak penah ckp 'ala x pe na tu tande anak2 mak sume cukup mkn'. ye la mak! sbb tu ina gemuk kan? lega lepas tu ina dengar. ahah! :)

kalo pasal pelajaran mak slalu bandingkan kami adik beradik. i know tujuannye nak suruh semua anak mak berusahe lebih kan? dan rasenye ina da buktikan.sekolah biase pun bule dpt 5 6 A. walaupun sebenarnye keseluruhan result tu sgt teruk! :( mak x marah.malah  mak yg excited isi borang upu same2.mak yg pilih undang2 utk ina. bile dpt mak senyum lebar.dgr dpt kt kuantan mak ckp wah jauhnyer! mak mintak cuti semate2 nak anta anak mak yg degil dan pemalas ni. first sem ina main2.joli sana sini pegi tgk wayang tiap mggu.bile dpt result teruk mak x marah pun.first soalan yg mak tanye ''bole sambung next sem lagi x?'' hurm.itu yg mak risaukan.mak risaukan mase depan anak mak ni.masuk sem due mak antakan jugak.pesan mcm2 dlm kereta.tp x bnyak yg ina still ingat smpai sekarang.betul lah kate org masuk telinga kanan keluar telinga kiri.lupe nak tutup pintu telinga kiri tu.

nak cerita bnyak lagi, malas taip.so biar aku simpan je la buat kenangan dan semangat utk diri ini.terima kasih utk segalanye ye mak! parut kat muke ni sbg tande i have mak yg garang tp tetap penyayang :))

satu pintaku..andai satu hari nanti masanya telah tibe kau gantikanlah nyawanya dgn nyawaku ya allah..kalo buleh nak mak idup lame..macam opah..masih sihat walaupun umur da lebih 80 tahun..again time kasih mak! hanya allah yg dt balas jasamu itu.

i love y0u forever! ♥♥♥

~salam hari ibu~

No comments: