.i’m on my way to the future.

Tuesday, May 28, 2013

darah daging #1


adik.

hanya insan bertuah yang dipilih Allah berpeluang ada adik. untuk umur aku yang dah nak masuk 22 ni, masih ada adik kecik lagi. dia masih dibawa term ‘kecik’ sebab dia belum baligh, baru darjah 4. al-quran pun masih dlm proses nak khatam. dan masih tidur dgn sape2 dia nak. termasuk la mencelah antara mak n ayah. yeah, that’s true. however, as he grows up with all of us which have different mindset and perception as well as the way we bring ourselves, seems like he (adik) also tends to be a grown up boy who knows how to act and behave with the surrounding. yeah, dia matang sebelum umur. he must be a good observer. haha

pernah satu hari, aku termarah dia sebab dia minta aku buatkan something coz dia lapar which I can’t recall what it is. and out of control aku marah dia, mcm2 ragam n memilih tanak makan ape yg aku masak. aku marah depan mak.mak tak cakap ape pun. aku bebel je actually.. then dia pandang mak. n mak pun paham n buatkan ape yg die mintak. which actually at the first point lepas aku mrh tu dia redha je, tak kisah pun kalo x dpt ape yg die nak. baru hari ni aku sedar perkara tu.

ade sekali tu, on our way back to hometown from KL. kteorg stop by kt stesen minyak. as usual dia suka beli mountain dew, wajib beli kalau singgah isi minyak. time tu without seeing ape die nak amik, pesan siap2 ‘adik, da ujung bulan ni bajet akak lari tau..’ then suddenly dia terus ckp, nak air mineral tu. baru ari ni jugak aku sedar, memahami betul budak ni. mungkin kterog da di treat tak semua benda kami nak kami boleh dapat. mostly atas usaha sendiri. yes. I get my own phone pun atas hasil menabung dlm bank time sekolah dulu. lepas keluar sume duit dlm bank tu and pindah ke bank lain, terus smpai skrg x isi2 dah. da mati pun acc bank tu. hahaha

saje tanye mak, tanak anta adik masuk sekolah asrama ke? senang je mak jawab “biarla adik kawankan mak kat rumah”..betul jugak tu at least mak ade org boleh diharap nak minta tolong. ke kedai ke bg kucing makan ke..kan kan.aku pun slalu buli dia suh pi kedai belanja aiskrim.huhu and frankly speaking I hate seeing him growing up too fast. ade satu mase tu, time blaja kat Kuantan, balik jarang2. so bila balik gurau2 dgn dia tiba2 dia terpukul aku. ganas betul. habis lebam tgn aku dia buat. time tu baru aku sedar, dia dah besar. bila nampak aku balik da tak excited mcm dulu, mesti cakap “yeye ina balik”..but today “huh balik ke..” *sambil buat muka annoying. lepas tu kalau aku meniarap depan tv or kat mane2 la. dia suka hempap aku. tapi sekarang bile dia buat aku terus naik angin, sebab dia dah berat. sesak nafas kalau die baring atas aku.

bila malam, mak selalu marah die kalau die sebok nak menyempit kat bilik mak. mak mesti suruh die tido dgn aku sebab dia penakut. nak pegi dapur pun mesti berteman. but now, dah lain. semalam dia merajuk dgn mak, sedih benor tgknye. menangis tutup muka dgn bantal. merajuk sebab mak tak bagi ikut abg dia (ijat) balik KL dengan kakak n abg ipar. ye la bila cuti sekolah je mesti ijat ikut balik kl. kali ni khidmat ijat mmg diperlukan sbb nak tolong depa pindah rumah. lepas ni tak duk bukit jalil dah. back to adik, mase die tgh sedih2 tu saje je nak hiburkan hati dia, aku tgh wat keje print2 article and report, then dpt satu idea lipat kertas bentuk roket n write something on it. roket kertas yg bertulis “jgnla sedih2 adik, nak megi tak? akak masakkan ok?” pun terbang dgn jayanya depan die. lepas campak roket tu aku trus blah pegi dapur so tak tahulah die bace ke tak time tu. bile pegi ruang tamu balik tgk he is not there. rupanya dlm bilik mak. then, mak kuar. dgn die. pegi dapur. I dunno die nak ape. lepas tu pg ruang tamu n terbaring mcm tadi semule. nampaknya dia takde selera nak makan. it’s getting late and I am thirsty, aku buat milo. so instead of masak megi kesukaan adik, aku buatkan milo ais tabur terbaik dr ladang utk dia. dan diri sendiri. nampak mcm dia dah ok tak nangis merengek mcm tadi.and I’m glad. bile dah tgh malam, mak kuar bilik cek lampu sume pesan kat adik. “adik tido mane? tido dgn ina la ye” macam biase aku mmg slalu tido kat ruang tamu. atas sofa feveret tu. sejuk. tapi most of the time dgn budak tu la.semak.haha

esoknya mungkin nak tebus keinginan makan megi semalam die masak sendiri megi style die. time tu aku pun tgh masak, goring ayam celup tepung. aku buh telur kuning dlm megi die yg tgh membuak dlm kuali. die marah n kuarkan telur yg da masak tu. hahaha saje cari pasal an.

well, enough said. I’m glad coz I have a little brother at this age. thank you Allah for this opportunity. ade sesetengah my friend yg aku tatau pun depe ade adik..sebab jarang cerita and ade sesetengah tu pulak rapat gila sampai adik tu act mcm sorang abg. always protect and bebel kt dia. and as for me. ade batas la jugak nak bergurau tu kan. jgn sampai hilang hormat antara satu sama lain sudah. bg aku da biase dah kene bahan gemok badak debab n seumpamanya dgn budak2 ni. I assume that as a joke je. tak ambik hati pun. konon. puii hehehh

err kenapa aku citer sume ni? supaya bila aku dah tua nanti aku boleh baca balik and realized that I have an awesome youngest brother in life. hehh
time flies very fast. you won’t realized how big your brother have been until your mom won’t let you sleep with him anymore. and until you realized he is brighter and intelligence than you. hee I will definitely miss my childhood memories. till then. as-salam J


No comments: