.i’m on my way to the future.

Friday, May 31, 2013

darah daging #2

hai. Assalamualaikum..bila sy menjengah ke sini maknanya sy bosan tahap gaban and I finally gave up with my works. not yet with my life. bahaya tu kalo give up with the life kan. Huhu so what’s the story huh ? diam je. dan baca.

Mak Ayah.
The most important persons in life. without them I will never be this grown up girls and almost being a lady or wife or a mother. maybe? err -.-‘ ingat ayat ni. amaran ni. sila ingat tau. “we’re busy growing up but don’t forget our parents also busy getting old” hmm macam2 bermain di minda when reading those sentence. Ok ini cerita dia..

Selasa, we went to Ipoh to fetch Eda from her easy add math camp kat Intergop. then dalam plan nak ke jusco sebab nak habiskan baucer buku farah kt popular *mcm la tak boleh beli kt tmpat lain kan* sampai je kat aeon terus meluru ke popular..mak ayah masuk sekali.tapi sekejap je.tgk2 buku, suh Farah bayarkan then mereka hilang keluar dr popular. Bila keluar tgk2 depa tgh duduk kt kerusi.kesian tggu kteorg lama.mimik muka pun mcm da bosan. Then pusing2 kedai.Eda nak cari kasut n nak masuk music store. dah dapat ape yg die nak, masuk jusco nak cari barang lain pulak. I thought mereka nak cari sendiri but lastly end up suh aku carikan. Mak cakap, dah abis ke, pi la bayar cepat, penat lah.seriusly, asenye sekejap je duk pusing2 dlm tu, hati aku terdetik, eh da penat ke. but frankly speaking kaki aku pun da lenguh. sebab kena tampung berat badan berlebihan ni. hahahaha

dalam kereta, aku perasan dua benda, kalo dulu pi jusco if adik ajak pi main boling then mak ayah akan setuju tp kali ni, mak tak bagi. Second, before this jalan la mane2 shopping mall pun at least mesti spend hours inside it. Tapi skrg, sekejapnya. on the way balik, singgah solat kat kampar.sepanjang perjalanan dr ipoh ke kampar aku tido. panas gila dlm kereta,dan mengantuk sgt.then kat masjid for the FIRST time aku rasa nak tidur situ lepas solat.huh tanpa dipinta aku lelap sekejap sementara tggu yg lain selesai solat sebab aku org first masuk.ya Allah, tak pernah2 tidur masa singgah solat. then aku sedar, oh sebelah aku ade mak ngan adik2. mak rehat2 adik2 main game kt hp.molek benor dlm masjid -.-' dan suprisingly ayah pun tidur sbb mmg ayah mengantuk masa drive td. and and kiteorg bertapa kat situ lebih sejam kot. so unusual things for me.huhuu betol ini serius, 22 tahun ni selalu ulang alik ipoh-rumah-ipoh memang tak pernah berhenti rehat lama2 camtu. lainla kalo singgah makan. lagi  pun, come on rumah-ipoh 2 jam je kot. no need to rest la kan.huhu
memang syok lah dpt rest time tgh penat n panas. again, i realized mak ayah da tak larat kot. 

aku selalu imagine, tingginye kesabaran mak. bayangkan mak penat2 balik keje, dari pukul 7 pg sampai pukul 5 ptg. dahla drive sendiri sekolah jauh then sampai rumah tgk rumah bersepah, dapur berterabur. mak tak marah cuma membebel je.kalau aku la kat tempat mak, silap2 an terbang melayang pinggan mangkuk aku kerjakan anak aku.huhu tapi mak tak. aku rasa mak dah penat. penat nak marah2.penat nak lentur buluh yang dah jadi buluh tua ni. kteorang sume dah besar. dah matang, patut tahu mana tanggungjawab mana yg patut didahulukan. cuma kteorg je yang membabi buta tak endahkan semua tu dan pentingkan hal duniawi semata2.hurmm

apakah motip aku tulis semua ini? motip dia, aku nak cuba sedaya upaya hargai mereka selagi mereka ada depan mata. insyaAllah..hari tu Farah turun kat Lumut.aku da offer kt farah suh turun tempat aku so nnti boleh balik rumah sama2.tapi last minute tak jadi, mak ayah nak amek dia kat lumut tu, then sanggup pi SI utk amek aku. terkedu. lagi satu,time nak balik seri iskandar pun aku tak kisah kot kalo balik sendiri, but finally akan end up mak ayah nak hantarkan.sampai sanggup balik keje awal.hmm serba salah tapi mungkin mereka sayang :')

pernah sekali tu terdengar mak sembang dgn ayah..nak buat rumah kecik kat mane2.mak cakap "nanti bila anak2 da besar mana tahu berebut rumah yg sedia ada tu pehtu halau kite kan bang." ya Allah, sebak hati dengar mak cakap camtu.tergamam.the reason mak nak adik ade depan mata, mak selalu sebut adik boleh kawankan mak. aku berharap sangat untuk masa akan datang, aku mampu nak jaga mak ayah macam mana mereka sabar jaga aku yang degil dan suka memberontak ni. aamiin.

dear Allah, my parents have sacrifices like a lot to me. I love them so so so much. please Allah, take care and protect them no matter in what condition they are. seriously aku tak punya apa2 untuk balas balik semuanya. duit tak ada belajar pun tak pandai.shame on me. tak ada apa nak dibanggakan. nothing. setakat ni hanya mampu berbakti untuk uruskan kerja2 rumah. but yet, still not enough. not enough man.till then, assalamualaikum *lap2 air mata* :')

No comments: